אבטחת מידע בארגון
שירותי המחשוב לעסקים מתמקדים במאגרים של כל ארגון וחברה המכילים מידע רגיש: מידע על לקוחות כמו פרטים אישיים, מידע על פטנטים או פיתוחים עתידיים של החברה, תכתובות בתוך הארגון, חוזים מול ספקים וכמובן שגם מידע אישי של העובדים. מסיבות מובנות לארגון יש אינטרס עליון לשמירה על פרטיות, והלקוחות והעובדים אף מצפים ממנו לספק הגנה זו על פרטיהם ועבודתם.
במאמר זה נדון באיומי אבטחת המידע על ארגונים וחברות ומה ניתן לעשות כדי להתמודד איתם.
איומים נפוצים:
- גניבת סודות מסחריים מהארגון
- דליפה של מידע אישי של העובדים
- שיתוק מערכת המחשוב של הארגון ותביעת “כופר” לשחרורה (דבר המאיים על המשך קיום הארגון עצמו)
- החדרת תוכנות נוזקה לפגיעה במערכות המחשוב של הארגון והעבודה השוטפת
- פגיעה בעבודה הסדירה של הארגון / מניעת השירותים אותם הארגון מספק ללקוחות (מתוכנות SaaS לתשתיות אזרחיות, האפשרויות לגרימת נזק הן כמעט בלתי מוגבלות)
- העתקת פרטי תשלום של לקוחות
כפי שאתם יכולים לראות מהרשימה הנ”ל, האיומים הם ממשיים ויכולים לגרום לנזקים כספיים משמעותיים מאוד, לפגוע במוניטין החברה, ובמקרים מסוימים אף למוטט את הארגון.
איך להגן על המידע שבארגון?
נהלי אבטחת המידע מתמקדים בשלושה היבטים של המידע בארגון:
- זמינות מערכות המידע – ומערכות המידע פתוחות ונגישות עבור חברי הארגון שצריכים לעבוד מולן.
- חיסיון המידע – אבטחת סודות מסחריים ומידע רגיש בתוך הארגון וכמובן שגם מול ניסיונות פריצה מבחוץ.
- שלימות ומהימנות המידע – וידוא שרק הגורמים המורשים בתוך הארגון יכולים להוסיף או לשנות את מאגרי המידע ושהמידע מוגן מפני שינויים חיצוניים.
אבטחת מידע: מחקר סיכונים ויישום מדיניות
כדי להגן על המידע בארגון יש לערוך סקר סיכונים. סקר זה בעצם ממפה את כל סיכוני האבטחה של הארגון. מדובר בתהליך יסודי שכולל בדיקה של כל המחלקות בארגון כדי לזהות נקודות תורפה וסיכון אפשריות. במהלך הסקר צוות אבטחת המידע עורך מיפוי של כל התהליכים בארגון שכוללים העברת מידע, בין אם מדובר במיילים, בקבצים שמורים, שיחות טלפון או מידע המודפס על גבי דפים (הארד קופי). אחרי הכל, במסגרת העבודה כל העובדים חשופים ומעבירים מידע על בסיס יומיומי.
תהליך סקירת סיכונים יסודי הוא המפתח של החברה להגיע לפתרונות המתאימים להגנה על העסק.
בשלב הבא מגבשים מדיניות אבטחה ברמת הארגון. המדיניות בעצם תקבע כיצד להתמודד עם סיכוני האבטחה, האם כלל פעילות האבטחה תעשה ע”י תוכנות הגנה או שמא היא תשלב נהלי עבודה חדשים ברמת הארגון?
לאחר קביעת המדיניות מגיע שלב היישום. לרוב מדובר בשילוב של תוכנות אבטחה, לימוד העובדים נהלי עבודה תקינים מבחינת האבטחה, ואבטחה פיזית של תשתיות התקשורת והמחשוב. אין פתרון אחד מוחלט לאבטחת המידע בארגון, הפתרון משלב בין כמה גורמים שיקשו על פגיעה במידע בחברה שלכם.
מה השלב הבא?
אם הגעתם למצב שגיליתם את כל נקודות התורפה של הארגון והחלטתם לנקוט בצעדי האבטחה הדרושים זה מצוין, אבל זה לא הסוף. הסכנות לפרצות אבטחת המידע משתנות כל הזמן. לכן, מחקר סיכונים צריך להיעשות באופן תקופתי כדי לגבש את ההגנה המתאימה לפי הצרכים המשתנים. בנוסף, יש לבצע בקרה על הצעדים שננקטו כדי להגן על הארגון. האם הם אכן הצליחו לצמצם את הסיכון לפרצות האבטחה או שמא יש לנקוט בצעדים אחרים.
תהליך אבטחת המידע בארגון הוא תהליך שכולל את כל המחלקות בארגון והוא תהליך יקר מתמשך. עם זאת, יש לזכור שמדובר בתהליך הכרחי שבלעדיו הארגון יהיה בסכנה גדולה.
תהליכי אבטחת מידע נעשים ע”י צוותים ייעודיים לכך בבית העסק או ע”י חברות מומחים חיצוניות. למידע נוסף ולייעוץ עברו לדף צור קשר והתחילו להגן על המידע שלכם.